Problemy z nadwagą i otyłością oraz wady postawy, to najpoważniejsze problemy zdrowotne dzieci i młodzieży. Projekt „Zdrowe dzieci w zdrowych gminach” prowadzony na terenie naszej szkoły miał nauczyć dzieci przede wszystkim nawyków zdrowego żywienia angażując nie tylko uczniów, ale również nauczycieli i rodziców.
Ten modelowy program edukacyjny promujący zdrowy styl życia objął dzieci, które w roku szkolnym 2017/2018 rozpoczęły naukę w klasach I SP w czterech gminach województwa zachodniopomorskiego (Gmina Miasto Kołobrzeg, Gmina Kołobrzeg, Gmina Goleniów i Miasto i Gmina Stepnica) i klasach II SP w Mieście Schwedt. Opiekę naukową i szkoleniową pełniła Europejska Akademia Sportu Kraju Związkowego Brandenburgii (ESAB. Projekt potrwał do lutego 2022 r., natomiast zajęcia ruchowe dla dzieci oraz zajęcia tematyczne ciało/odżywianie/ruch były prowadzone od lutego 2018 r. do czerwca 2021 r. Innowacyjny projekt łączył troskę o przyszłe pokolenia polskich i niemieckich dzieci. Te działania miały charakter innowacyjny na skalę regionalną, w kompleksowy sposób podchodzą do edukacji i zdrowego trybu życia u najmłodszych. Promowaliśmy sport, zdrowe odżywianie, a także edukację - zarówno tych najmłodszych jak i ich rodziców, nauczycieli. Nie zabrakło testów sprawnościowych, oraz współpracy szkół z klubami sportowymi. Nadwaga i otyłość u dzieci, nadciśnienie, wzrost zachorowań na cukrzycę typu II we wczesnych latach życia. Ponad 10 lat temu na granicy Holendersko – Niemieckiej kluczem do rozpoczęcia walki z tymi niekorzystnymi zmianami cywilizacyjnymi było postawienie na aktywność fizyczną i utrwalenie zdrowych nawyków żywieniowych. Idziemy tą sprawdzoną już drogą. 5,5 mln zł dofinansowania z Programu INTERREG VA pomoże, by pracownie dietetyczne, sprzęt sportowy i place zabaw trafiły do szkół w Kołobrzegu, Goleniowie, Stepnicy i Schwedt.
Projekt pozwolił na doposażenie 17 szkół (Kołobrzeg, Gmina Kołobrzeg, Goleniów, Stepnica) w sprzęt sportowy, powstanie także 17 pracowni dietetycznych, w których dzieci mogły przygotowywać zdrowe posiłki i uczyć się znaczenia prawidłowego żywienia, a prowadzenie zajęć z zakresu zdrowego stylu życia umożliwiło 10 placów zabaw (Kołobrzeg, Goleniów, Gmina Kołobrzeg, Schwedt). Biorący udział w projekcie nauczyciele poszerzą swoją wiedzę na temat zdrowego żywienia i poprowadzą zajęcia edukacji zdrowotnej, wykorzystując m.in. tablice multimedialne. Projekt ma także zwiększyć świadomość rodziców, jak należy żywić dzieci w wieku szkolnym.
W projekcie wzięły udział 22 szkoły podstawowe, w których zostało utworzonych 46 klas, do których uczęszczało ok. 1000 uczniów i uczennic. Projekt skierowany był do tych wszystkich uczniów, zarówno mających kłopoty z nadwagą, jak i nie. Oprócz 3 godzin w tyg. obowiązkowych zajęć ruchowych, każde dziecko miało możliwość skorzystania z dodatkowych 2 godzin zajęć ruchowych prowadzonych przez nauczycieli WF lub trenerów różnych klubów sportowych.
PLAN ZAJĘĆ
Założenia nauczania początkowego w młodszym wieku szkolnym (klasy I-III) zakładają realizację treści programowych w sposób zintegrowany, a tzw. „wychowanie fizyczne" organizowane ma być codziennie w postaci zajęć ruchowych w korelacji z wychowaniem umysłowym i estetycznym (i wychowaniem moralnym - w tym wieku dzieci uczą się stosowania poznanych zasad moralnych w praktyce dostosowując swoje -zachowania do oczekiwań i norm społecznych). Jednym z celów kształcenia i wychowania fizycznego w tym okresie (poza stymulowaniem harmonijnego rozwoju, kształtowania sprawności fizycznej w poszczególnych cechach) jest rozwijanie umiejętności o charakterze utylitarnym (opartych o proste formy ruchu: chód, bieg, skok, rzut, wspinanie, pokonywanie przeszkód). Wykształcenie tych umiejętności realizowane jest poprzez zabawy i gry ruchowe (zajęcia ruchowe, zajęcia sportowo - rekreacyjne, sporty uzupełniające), jednocześnie wyposaża ucznia w elementarną wiedze z zakresu kultury fizycznej ( postawy, zdrowie, sprawność, reguły gry, utylitarne wykorzystanie umiejętności). Zajęcia sportowe mają m.in. zaspokajać biologiczną potrzebę zwiększonej aktywności ruchowej oraz stwarzać dzieciom szerokie możliwości jej realizowania pod fachowym okiem nauczyciela.
CEL ZAJĘĆ: zaspokojenie biologicznej potrzeby zwiększonej aktywności ruchowej, przygotowanie ucznia do samodzielnej i zespołowej aktywności fizycznej, harmonijny rozwój organizmu oraz kształtowanie prawidłowej postawy ciała, rozwój ogólnej sprawności fizycznej, kształtowanie nawyku uczestnictwa w dowolnie wybranych formach rekreacyjnych, kształtowanie umiejętności organizowania i aktywnego spędzania czasu wolnego, rozwijanie aktywności twórczej uczniów, rozbudzanie oraz kształtowanie różnorodnych zainteresowań i zdolności motorycznych ogółu uczniów organizowanie ich dobrowolnego samokształcenia, nabywania umiejętności współdziałania w różnych grupach, rozwój umiejętności ruchowych: chód, bieg, skok, rzut, wspinanie, pokonywanie przeszkód, wyposażenie uczniów w elementarną wiedzę dotyczącą rozwoju fizycznego motorycznego, kształtowanie prawidłowej postawy ciała, zasad higienicznego trybu życia, rozbudzanie zainteresowań sportowych, kształtowanie postaw warunkujących bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć ruchowych.
PRZEKAZ WIADOMOŚCI: wpływ aktywności ruchowej na organizm, najczęściej powstające wady postawy i przyczyny ich powstawania, bezpieczne zachowanie podczas różnych form zajęć wychowania fizycznego w szkole i poza szkołą, właściwa terminologia ćwiczeń, pozycji wyjściowych, ustawień, nazw przyborów, zabaw i gier, reguły i przepisy stosowanych zabaw i gier, zasady współzawodnictwa.
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE: kształtowanie samodyscypliny poprzez: dostosowanie się do reguł zabaw i gier, kontrolę własnych zachowań i reakcji, eksponowanie pozytywnych zachowań uczniów, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za życie i zdrowie własne oraz drugiego człowieka, kształtowanie samodzielności w działaniu poprzez: powierzanie wykonywania zadań samodzielnie, stwarzanie warunków do samodzielnej organizacji gier i zabaw, eksponowanie i nagradzanie samodzielności, kształtowanie umiejętności współdziałania zespołowego.
OSIĄGNIĘCIA UCZNIA:
Uczeń uczęszczający i biorący systematycznie udział w zajęciach sportowych powinien: wiedzieć o wpływie ruchu na organizm człowieka - chętnie bierze udział w różnych formach zajęć sportowych, umieć przyjmować skorygowaną postawę ciała, znać właściwą terminologię ćwiczeń, pozycji wyjściowych, ustawień, nazwy przyborów i przyrządów, znać wiele gier i zabaw, które potrafi samodzielnie zorganizować w czasie wolnym od zajęć, umieć podporządkować się określonym regułom i przepisom gier i zabaw przestrzegać kultury słowa, odczuwać potrzebę noszenia stroju gimnastycznego.
Po kliknięciu w grafikę znajdziesz informację o realizowanych wydarzeniach w ramach projektu ZDROWE DZIECI W ZDROWYCH GMINACH